בשיתוף האגף להגנה על בעלי חיים במשרד להגנת הסביבה

מפגשים בנושא חינוך לזכויות בעלי חיים, לצוותי מורים בבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים, בעברית ובערבית. ההרצאות מועברות גם בקורסים במכללות להוראה ברחבי הארץ ובמגוון השתלמויות מורים של משרד החינוך, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה. מותאם לישיבות מורים שכבתיות או מקצועיות, להשתלמויות וימי היערכות בית ספריים, ולמסגרות זמן משתנות.

הרצאה בנושא חינוך לזכויות בעלי חיים: לצוות המורים, לרכזי חינוך חברתי ולסטודנטים להוראה

  • צרכים של בעלי חיים, זכויות של בעלי חיים: מה זה בעצם?
  • התעללות בבעלי חיים: היכן היא מתקיימת ואיך ניתן לזהות אותה.
  • דיון מונחה: באילו אופנים ראוי ומומלץ לעסוק בזכויות בעלי חיים בכיתה?
  • דגשים בחינוך לזכויות בעלי חיים: היכרות עם עולמם הרגשי והחברתי של בעלי חיים ממינים שונים, כולל אלה הנמצאים בשימוש האדם; למידת הצרכים, הזכויות, מצבם החוקי ותנאי חייהם של בעלי החיים; דרכים בהם הצליחו אנשים, ובהם בני נוער, לשנות לטובה את היחס לבעלי החיים; האחריות של הפרט למצבם של בעלי החיים בחברה, ועוד.
  • הצעות קונקרטיות לשילוב הנושא במקצועות הלימוד השונים, לגילאים השונים ובפעילות החברתית בבית הספר, כולל המלצות של משרד החינוך (בין השאר במסגרת “יום בעלי החיים במערכת החינוך” החל בי”א באייר) ודוגמאות מיוזמות עצמאיות של מורים מרחבי הארץ

הרצאה בנושא חינוך לזכויות בעלי חיים בהוראת מדעים:  למורים ולסטודנטים להוראת מדעים, ביסודי ועל-יסודי

אנו מציעים הרצאה למורי מדעים, בשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה, שהועברה עד כה בעשרות תכניות השתלמות והכשרה מורי מדעים ברחבי הארץ. ההרצאה מספקת למורים ידע רלוונטי להעברת התכנים החדשים ששולבו בתכנית הלימודים של משרד החינוך במדע וטכנולוגיה שולבו החל מ2020, ביניהם פגיעה ברווחת בעלי חיים במשקים המתועשים ופגיעה בסביבה כתוצאה מגידול תעשייתי של בעלי חיים. נושאים אלה מופיעים בתכנית הלימודים לאורך שכבות הגיל השונות, בפרקים כגון: השפעת האדם על הסביבה ומגוון בעלי החיים, השפעת הטכנולוגיה על האדם והסביבה, דרכים לצמצום הפגיעה בסביבה ומעורבות האדם בתהליכי רבייה והתפתחות.

בהרצאה אנו עוסקים בנושאים הבאים:

א. עקרונות בחינוך לזכויות בעלי חיים בכיתה: ניסוח משותף של הצרכים והזכויות של בעלי חיים, והגדרת הפגיעה בהם; לימוד על שיפור בתנאי הגידול של בעלי החיים שהשתנה בעקבות שינוי בעמדות הציבור; היכרות עם יכולות ומאפייני חיים של בעלי החיים מכל הסוגים היכרות עם תנאי הגידול המודרניים של בעלי החיים ; דיון פתוח בנוגע לדרכים בהן ניתן לפעול כדי לסייע לבעלי החיים. 

ב. הצעות לשילוב נושא היחס לבעלי חיים בהוראת המדעים דרך שילובו בתכנית הלימודים תחת הנושאים: מגוון ביולוגי, סוגיות אתיות בשימוש בעלי חיים, מערכות ותהליכים ביצורים חיים, רבייה ותורשה. בין השאר נעסוק באינטילגנציה של דגים, קשרים משפחתיים של פרות ויכולות מפתיעות של חתולים, וכן בשינוי ביחס לבעלי החיים במהלך המאה ה-20 – תוך הדגמת מערכי שיעור, חידונים וסרטונים שניתן לשלב בהוראה בכיתה.

ג. הצעות לשילוב נושא ההשפעות הסביבתיות של גידול תעשייתי של בעלי החיים דרך שילובן בתכנית הלימודים תחת הנושאים טכנולוגיה ומערכות אקולוגיות. בין השאר נבחן מדוע האו”ם וארגוני סביבה בינלאומיים מצביעים על ייצור מזון מן החי כגורם מרכזי למשבר האקלים העולמי, בירוא יערות הגשם, דלדול אוכלוסיית חיות הבר באוקיינוסים וביבשה, ומחסור במים, ופועלים לצמצום בהיקפי הייצור של תעשיות החי. 

ד. מה ניתן לעשות בכיתה, וכיצד זה קשור לתזונה: מה הוביל את משרד הבריאות להמליץ על “תזונה ים תיכונית” הכוללת צמצום בצריכת מזון מן החי ושילוב בתפריט של יותר מזונות מן הצומח, ואת משרד החינוך לשלב את ההמלצות הללו בתכנית הלימודים במדעים? והאם השינוי טמון בקטניות, בורגרים מהצומח או ב”בשר מתורבת”? נציג כיצד ניתן לעסוק בנושאים אלה בכיתה ולהנגיש אלטרנטיבות בריאות ונגישות. 

המלצות על ההרצאות שלנו לאנשי חינוך

“במקצועיות, ברגישות ובסבלנות המרצה חשף בפנינו את הנושא תוך התייחסות והתמקדות בערכים שבהם החינוך החברתי עוסק של אכפתיות, חמלה, הכרת האחר (בעלי חיים). התאפשר שיח פתוח, וניתנו דוגמאות רבות ושפע של רעיונות המתייחסות לדרך בה ניתן להנחות את הנושא הן בחדר המורים והן בכיתות, תוך חלוקת חומרים והפנייה לאתר. ממליצה מאד להיחשף לתכנים החשובים והחינוכיים של ההרצאה”

שירלי שהרבני – מנחת השתלמויות חינוך חברתי, מחוז דרום, משרד החינוך

“מפגש מצויין, רלוונטי, עם מרצה מקסימה- והתוצאה הכי חשובה: חלק מהרכזות ביקשו להזמין פעילות בנושא לבית הספר שלהם. הרווחנו!”

איילת אוסטר ויסקור – מדריכה מחוזית בחינוך חברתי ,מחוז חיפה, משרד החינוך

“ההרצאה הועברה בצורה מקצועית, תוך התאמה של התכנים החינוכיים לאוכלוסיית היעד של המורים. המרצה נתן מענה מקצועי לכל שאלה שעלתה במפגש, ואני בטוחה שכל הנוכחים יצאו נשכרים ועם ידע חדש וחשוב לנושא. כולי תקווה שהתכנים יועברו גם בבתי הספר ויתרמו לחינוך דור העתיד בנושא חשוב זה!”

מרכז פסג”ה רמת גן, נופר אלפי-לס, רכזת פורום רכזות חברתיות

“ההרצאה הייתה מעולה והמרצה היה מרתק. נשמח לשלב בקורסים שלנו בהמשך”

טלי שכטר, מרכז דע-גן אוניברסיטת בר אילן

“הרצאה מאד מעניינת, עם ידע אדיר וחשוב הקשור בדיוק לתכנית הלימודים במדעים. המורים מאוד התעניינו, שאלו הרבה ורצו לדעת יותר. למרות שכולם בהתמחות מדעית, ההרצאה חידשה להם הרבה”

באדרה עיסאוי, מנחת מורים למדעים וקיימות במגזר הערבי

“ההרצאה היתה מעניינת מאוד, חשפה אותנו לסוגיות שקיימות ביחס לבעלי חיים. קבלו את מלוא הערכתנו ותודתנו העמוקה.”

חני פלג – הממונה על החינוך לקיימות, משרד החינוך

“הרצאה מרתקת החושפת את הסטודנטים לנושאים כה חשובים, עדכניים ורלוונטיים לימינו הנוגעים לזכויות בעלי חיים ואף מפנה אותם למקורות פדגוגים בנושא, שיאפשרו גם להם ללמד נושאים אלו. ההרצאה מועברת אצלנו מזה ארבע שנים, גם דרך הזום, ואין לי ספק שאשלב אותה גם בהמשך”

ד”ר מיקה לאון-בק – החוג להוראת מדעי הטבע, מכללת דוד ילין
Categories: כללי