אנו מקיימים מפגשים לתלמידי כתות ז’-י”ב, בחינוך הפורמלי והבלתי-פורמלי, בנושא חמלה לבעלי חיים ומניעת התעללות בהם. בכך מספקים המפגשים לבתי הספר אפשרות לעסוק באופן אינטראקטיבי ועדכני בנושאי יחס האדם לבעלי חיים, שמשרד החינוך מנחה לעסוק בו גם במסגרת לימודי המדעים וגם כחלק מהחינוך החברתי ובשיעורי כישורי חיים. המפגשים מועברים בפני כ30,000 תלמידים מדי שנה, וזכו להמלצת הפיקוח על לימודי מדעי הסביבה במשרד החינוך, האגף להגנת בע”ח במשרד להגנת הסביבה ועוד.

על-פי בקשה מיוחדת ניתן לקיים מפגש מותאם לתלמידי כתות ה’-ו’.

מפגש המבוא: בעלי החיים ואנחנו

מפגש באורך 45-90 דקות, המהווה אירוע של חיפוש משותף עם התלמידים אחר הפער בין המצוי והרצוי ביחס שלנו לבעלי החיים, וכיצד פער זה משפיע עליהם, עלינו ועל כדור הארץ- תוך חשיבה משותפת על פתרונות מעשיים ליצירת עולם טוב יותר לכולנו. ההרצאה מלווה במצגת, סיפורים אישיים וסרטונים קצרים המותאמים לגיל התלמידים.  לפעילות זו קיימת גרסה ללמידה מרחוק- “זום על בעלי החיים

הנושאים המרכזיים במפגש:

  • מה הופך את בעלי החיים לזולת שיש להתחשב בצרכיו, ומה מוגדר כהתעללות בהם?
  • מהם הצרכים והזכויות של בעלי החיים? נציג את הזכויות הבאות: חופש מאלימות, סיפוק צרכים גופניים, חברה ומשפחה, סביבה הולמת ובריאות. 
  • ניתן דוגמאות למקומות בהם בעלי חיים לא זוכים לממש את הזכויות שלהם, וכיצד אנשים ובני נוער הצליחו בעבר או פועלים כיום כדי לסייע להם, בהתאם לנושאים שמשרד החינוך מנחה לעסוק בהם בתכנית הלימודים המעודכנת במדע וטכנולוגיה, ובשיעורי כישורי חיים : אילוף למטרות בידור- הקמפיין שהוביל לחוק האוסר על הופעת חיות בר בקרקסים בישראל; מבדקים בארנבים בתעשיית הקוסמטיקה וכיצד מפסיקות רוב החברות את השימוש בהם; כליאת תרנגולות בכלובים בתעשיית הביצים, החוק באירופה והאלטרנטיבות בישראל; חיות בר בשטחים ההולכים ופוחתים ביערות האמזונס; הקשר המשפחתי בין עגלים ופרות בטבע ובחקלאות התעשייתית; השינויים בבריאות של כלבים ואפרוחים מזנים שעברו ברירה מלאכותית, מדוע עדיף לאמץ ולא לקנות בעליחיים. .
  • מה הקשר בין היחס שלנו לבעלי החיים להיווצרות של מגפות עולמיות כגון הקורונה, כיצד תורם היקף השימוש בהם לכריתת יערות ולמשבר האקלים, וכיצד מדעני האו”ם ממליצים שנפעל בנושא?  
  • נדון יחד עם התלמידים: מה ניתן לעשות בעצמנו כדי למנוע את הפגיעה? בין הדוגמאות שיועלו לדיון: אימוץ בעלי חיים במקום קנייתם מסוחרים של כלבים ‘גזעיים’, העדפת מוצרים עם ‘סמל הארנב’ שלא נוסו על בעלי חיים, הימנעות ממופעים עם בעלי חיים, ‘יום שני מהצומח’ ועוד.
  • לפעילות זו קיימת גרסה ללמידה מרחוק– “זום על בעלי החיים”- מפגש אינטראקטיבי בזום לתלמידים בבית או לתלמידים בכיתה. הפעילות כוללת חידונים, סקרים, דיונים וסרטונים נוספים בנושאים שלעיל. מאז אפריל 2020 כ20,000 תלמידים כבר עברו את מפגש הזום שלנו בעשרות בתי ספר ברחבי הארץ. 

הסדנה: דילמות ביחס האדם לבעלי החיים- דיון מונחה בפורום כיתתי   

מפגש בן 90 דקות לקבוצות קטנות, הכולל את הרצאת המבוא “בעלי חיים ואנחנו” (ראו לעיל), ולאחר מכן דיון מונחה ופעילות קבוצתית בעקבות הנושאים שעולים בהרצאה.

הסדנה היא פעילות שנערכת במעגל בקבוצות קטנות (עד 30 תלמידים), ובה אנו מקדישים זמן ומקום לדיון מושכל בין התלמידים אודות הנושאים השונים המוזכרים בהרצאת המבוא: זכויות בעלי חיים, פגיעה בהם והיכולת של של כל אחד מאתנו לסייע להם. אנו מציגים לתלמידים היגדים, ציטוטים וקריקטורות המביעים עמדות שונות ביחס לזכויות בעלי חיים, ומנהלים דיון פתוח אודותיהם, ברוח עקרונות הלמידה המשמעותית. הסדנא תאפשר לתלמידים להיחשף לדעות שונות, להביע את דעתם ולקבל תשובות לכל השאלות שמעניינות אותם בנושא.

קיימת אפשרות להעביר את הרצאת המבוא לכמה כיתות במשותף, ולאחר מכן לחלק את הקהל לקבוצות קטנות, שיעברו את הסדנאות בזו אחר זו או ע”י מנחים שונים במקביל.

מפגש המשך אינטראקטיבי: מה נשתנה ומה עוד ישתנה בקשר שלנו עם בעלי החיים? 

מפגש אינטראקטיבי, בן 45-90 דקות, לקבוצות שעברו את הרצאת המבוא או את הסדנה. המפגש יעשיר את התלמידים במידע מרתק ולא מוכר שהתגלה בשנים האחרונות בנוגע לבעלי החיים שסביבנו, יספק נקודות למחשבה והצעות לפעולה בנוגע ליחסינו עם עולם החי. לפעילות זו קיימת גרסה ללמידה מרחוק. בין הנושאים שבהם עוסקת ההרצאה:

  • רגשות ואינטילגנציה בבעלי חיים: דוגמאות מפתיעות מן החיים החברתיים והמשפחתיים של בעלי החיים ממינים שונים, כולל סרטונים מרגשים ומשעשעים להמחשה.
  • פעילות נוער למען בעלי חיים והסביבה: דוגמאות מעוררות השראה לפעילויות שיזמו והובילו נערים ונערות למען בעלי חיים וכדור הארץ, וכיצד כל אחד מאתנו יכול לקחת חלק?
  • בגרסה ללמידה מרחוק המפגש מועבר תוך שימוש בסקרים ובחידונים המופעלים דרך הזום, ובשילוב סרטונים נוספים בנושאי ההרצאה.

בין הממליצים עלינו:

משרד-החינוך

משרד החינוך
הפיקוח על מדעי הסביבה
להמלצה באתר הפיקוח על מדעי הסביבה

משרד הגנת הסביבה
אגף ההגנה על בעלי חיים
גלי דוידסון ראשת האגף

תנועת-הצופים

תנועת הצופים
העבריים בישראל

רשת אורט
חנן בסיס, ממונה על חינוך חברתי תשע”ג
להמלצה באתר אורט

המלצות על המפגשים שלנו לתלמידים בזום:

“המרצים היו ממש מעניינים ומותאמים מאד לגיל התלמידים, קיבלנו תגובות מעולות! אני אישית למדתי דברים חדשים ומתכוונת ליישם”

רויטל אמויאל, אורט ע”ש נעמי שמר גן יבנה

“הרצאה טובה ומובנית היטב. התלמידים שהשתתפו נהנו מאד, גילו עניין ומעורבות, שאלו שאלות ופיתחו דיון ביניהם”

ציביה רייף, ביה”ס בראשית ראש העין

“מפגש מעולה, המרצה היה מעניין והתלמידים התרשמו מאד”

בעז עילם, תיכון אנקורי ירושלים

“אין לי מילים. הרצאה מהממת, התלמידים והמורים אהבו מאד!”

רימה מזוואי, ביה”ס בפטיסטי נצרת

המלצות על המפגשים שלנו לתלמידים בכיתה:

הרצאה טובה ומתאימה מאד לתלמידים. המרצה העביר אותה בגישה נפלאה ובנועם רב

דגנית הדר, התיכון לאומנויות ע”ש צ’ארלס סמית, ירושלים

הרצאה מסקרנת, התלמידים למדו המון דברים חדשים מהמרצה הקשוב

יפעת נבו, תיכון רוטברג רמת השרון

הרצאה מעניינת, התלמידים אמרו שזה חידש להם מאד, והמורים ממש המליצו

אביטל, רכזת חברתית תיכון הראל, מבשרת ציון

הרצאה מעולה. המרצה העביר את ההרצאה בצורה מעולה ההתלמידים השתתפו בהרצאה והיו מאוד פעילים

נשאת אבו דאהש, תיכון אלנג’אח, חיפה

הרצאה מרתקת ומעוררת מחשבה, מעלה את כוחו של הציבור בחקיקת חוקים ובהעלאת מודעות צרכנית. תוכן ההרצאה מחובר לתכנים יהודיים, ערכיים ואנושיים. מעניין, חינוכי, ערכי וחשוב מאוד. התלמידים ישבו מרותקים ויצאו עם רצון לעשייה ולתיקון

אביטל פלג, מנחת חינוך חברתי חמ”ד מחוז חיפה

הרצאה מרתקת ומעוררת מחשבה. גם צוות המורים התלהב

דורית גלסר, תיכון הרטמן ירושלים

ההרצאה היתה נפלאה. החומר נבחר כראוי, ובתוך דרישות משרד החינוך. תודה מיוחדת למרצה עבור הגישה והסבלנות לתלמידים!

ליליה ברגילובסקי, תיכון רמז בני ברק
Categories: כללי